Pages

In the name of Allah, the Beneficient, the Merciful
'O mankind, eat from whatever is on earth (that is) lawful and good and do not follow the footsteps of Satan. Indeed, he is to you a clear enemy.' (Al-Baqarah: 168)

Friday 23 September 2011

Dadih atau Yogurt


Wanita sering keletihan dan tidak sihat sebelum dan ketika haid. Kajian menunjukkan, makanan yang kaya dengan kalsium seperti dadih yang diperbuat daripada susu rendah lemak, dapat membantu keadaan itu. Satu kajian yang dijalankan ke atas sekumpulan wanita di Amerika mendapati, mereka yang mengambil kurang 3.5 gelas dadih atau 4 gelas susu tanpa lemak (skimmed milk) setiap hari, berasa lebih segar dan kurang sakit terutama ketika haid berbanding dengan yang sebelumnya.

Susu dan produk tenusu mengandungi banyak lemak tepu. Oleh itu, pengambilannya perlu dihadkan. Namun produk-produk ini ada kepentingannya kerana ia mengandungi kalsium, vitamin B12, B2, A dan D. Cara yang terbaik adalah memilih susu yang mempunyai kadar lemak yang rendah supaya khasiatnya dapat dimanfaatkan.

Sumber: Perubatan Islam dan Bukti Sains Moden (Edisi Kemaskini). Dr. Danial Zainal Abidin. PTS Millenia Sdn Bhd. Batu Caves, Selangor.2011.

2 comments:

:: hayati :: said...

sy minum susu kambing..hehe

sunnahhalal said...

:)

Post a Comment