Pages

In the name of Allah, the Beneficient, the Merciful
'O mankind, eat from whatever is on earth (that is) lawful and good and do not follow the footsteps of Satan. Indeed, he is to you a clear enemy.' (Al-Baqarah: 168)

Sunday 2 October 2011

Kurma Makanan Ideal

Kurma sangat kaya dengan zat yg diperlukan oleh tubuh badan manusia. Bahkan dalam sepotong hadis, Baginda bersabda yg bermaksud: "Wahai Aishah, mana-mana rumah yg tidak ada kurma, maka penghuninya akan lapar." Baginda mengulanginya sebanyak 2 atau 3 kali (Riwayat Muslim No. 3812).

Menurut Yusuf Ahmad dlm bukunya Mawsuh'ah al-I-jaz al-Ilmi fi al-Quran wa al-Sunnah al-Mutahhirah (Ensiklopedia Mukjizat Sains Dalam Al-Quran & Sunnah), buah kurma adalah nikmat agung daripada Allah yg dianugerahkan kpd kita. Ia membekalkan pelbagai zat yg diperlukan oleh badan dan dpt diserap ke dalam sistem tubuh manusia dengan cepat. Glukosa yg terkandung dalam buah kurma boleh dihadamkan dengan pantas dan masuk ke dalam sel-sel hati, otak, darah, sistem saraf, sistem otot dan semua jaringan yg lain. Dengan ini, tenaga manusia dapat dikembalikan dengan kadar segera apabula memakan kurma.

Ia juga ideal untuk tubuh manusia kerana ia mengandungi kadar gula yang tinggi dalam bentuk glukosa dan fruktosa, di samping protein, lemak, vitamin A, B2 & C serta beberapa mineral penting yg lain iaitu kalsium, potassium, fosforus, magnesium, sodium & florin.

Sumber: Ustaz Syed Norhisyam. Hebatnya Kurma. Majalah Solusi Isu 36. Telaga Biru. Kuala Lumpur

0 comments:

Post a Comment