Pages

In the name of Allah, the Beneficient, the Merciful
'O mankind, eat from whatever is on earth (that is) lawful and good and do not follow the footsteps of Satan. Indeed, he is to you a clear enemy.' (Al-Baqarah: 168)

Friday 21 October 2011

Soal Jawab dengan Ustaz Azhar Idrus


Assalammualaikum.
Kali ni saya nak kongsi beberapa soal jawab yg saya baca di buku 'Anda Bertanya Ustaz Azhar Idrus Menjawab Berkenaan Permasalah Semasa'. Saya akan kongsikan sesuatu yg berkaitan dengan makanan.

1. Makanan dimasuki semut
Soalan: Adakah benar kenyataan umum menyatakan makanan ataupun minuman yg dimasuki semut boleh melemahkan minda orang yg makan? Adakah makanan dan minuman ini perlu dibuang?
Jawapan: Semut yg masuk ke dalam makanan itu perlu dibuang dan makanan itu boleh dimakan kerana yg dilarang adalah makan semut ataupun serangga yg dianggap keji. Tidak dilarang makan makanan itu selepas semut itu dibuang.

2. Halal ataupun haram sarang burung
Soalan: Saya ingin tahu mengenai sup sarang burung. Apakah hukum memakan ataupun meminum sup sarang burung?
Jawapan: Hukum memakan sarang burung layang-layang adalah halal sebagaimana difatwakan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.


3. Hukum makan keldai
Soalan: Apakah hukum memakan keldai? Sewaktu belajar di sekolah dahulu saya tidak pernah belajar mengenai hukum permasalah ini. Namun baru-baru ini saya ada mendengar dalam satu tazkirah haram memakan keldai. Mohon penjelasan serba sedikit.
Jawapan: Keldai ada 2 jenis iaitu keldai pelihara dan keldai liar. Keldai yg diharamkan makan adalah keldai pelihara yg biasanya digunakan bagi tunggangan dan mengangkat barang. Manakala keldai yg halal dimakan adalah keldai liar. Keldai ini tidak digunakan utk tunggangan dan peliharaan.

1 comments:

:: hayati :: said...

oo, timekasih sbb share, xtau lak yg keldai pelihara xbole mkn

Post a Comment