Pages

In the name of Allah, the Beneficient, the Merciful
'O mankind, eat from whatever is on earth (that is) lawful and good and do not follow the footsteps of Satan. Indeed, he is to you a clear enemy.' (Al-Baqarah: 168)

Sunday 9 October 2011

Makan dengan sederhana

Al-Quran menerangkan individu tidak patut berlebih-lebihan dalam soal makan minum walaupun apa yang dimakan itu adalah makanan yang halal dan menyihatkan.
"...dan makanlah dan minumlah. Jangan kamu melampau-lampau. Allah tidak suka pada orang yang melampaui batas..." (Surah al-A'raf: 31)


Sifat orang yang beriman ada disebutkan di dalam hadis adalah seperti berikut:
"Orang beriman makan dengan satu usus, sedangkan orang kafir memenuhi tujuh ususnya dengan makanan". (Riwayat Bukhari).

"... dan orang kafir menikmati kesenangan di dunia serta mereka makan seperti binatang ternak makan. Sedang nerakalah menjadi tempat tinggal mereka". (Surah Muhammad: 12)

Rasulullah saw menyarankan kepada umatnya:
"Makanlah ketika lapar dan berhentilah sebelum kenyang".

Dalam hadis Rasulullah saw, Ibn Majjah menceritakan:
"Cukuplah bagi manusia beberapa suap makanan sekadar bagi menegakkan badannya. Sekiranya nafsunya masih terus mendorongnya makan lebih daripada itu, perlu ia mengisi satu pertiga perutnya dengan makanan, satu pertiga dengan minuman dan satu pertiga bagi bernafas. Makanan satu orang cukup bagi dua orang. Makanan dua orang cukup untuk empat orang. Makanan empat orang cukup bagi lapan orang". (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Sumber: Dr. Adi Hashman. 2011. Mengapa Rasulullah Tidak Pernah Sakit. PTS Millenia Sdn Bhd. Selangor, Malaysia.

0 comments:

Post a Comment